RssFacebook

Kviečiame kurti saviugdos klubus mokyklose, kurie išsklaido rūką

Kviečiame kurti saviugdos klubus mokyklose, kurie išsklaido rūką

Lietuvos tėvų forumo
Saviugdos klubų moderatorių koordinatorė
Jolanta Lipkevičienė

Asociacija „Lietuvos tėvų forumas“ vykdydama projektą,, Tėvų iniciatyvos ir pokyčiai mokykloje“ Lietuvos mokyklose kviečia kitaip pažvelgti į mokyklą ir savo vietą joje.

„Keisk mąstymą – pakeisi vaiko ateitį“. Šiuo šūkiu nesiekiama nurodyti vienintelės formulės, kokiu būdu galima pakeisti vaiko ateitį. Kiekvienoje mokykloje situacija skirtinga, ir, norint ją išsiaiškinti, reikia visų pirma įsigilinti į mokyklos aktualijas, diskutuoti apie problemines situacijas, ir visiems kartu – mokytojams, tėvams bei vaikams – ieškoti geriausio, visiems priimtino sprendimo būdo.
Saviugdos klubų idėja yra pasiekusi daugiau, kaip trisdešimt mokyklų. Saviugdos klubas vyksta ir Kazlų Rūdos pradinėje ir Valdorfo mokykloje. Siekiant, jog klubas būtų kuo efektyvesnis, Lietuvos tėvų forumas organizuoja susitikimus-diskusijas, kurių metu kalbamasi apie aktualias temas tėvams, mokytojams, mokyklai ir visai švietimo sistemai. Susitikimus veda moderatoriai, leidžiantys visiems dalyviams būti išgirstiems.

Saviugdos klubai – tai su palydėjimo procesas, naujas būdas dalyvauti ir suprasti šiuolaikinę mokyklą ir savo vietą joje. Pažinti ir spręsti esmines mokyklos bendruomenės problemas siūloma aktyvios diskusijos metu. Jau pats saviugdos klubo pavadinimas nusako, jog labai daug tikimasi iš pačių jo dalyvių. Visų svarbiausia savybė norinčiam tapti klubo nariu – aktyvumas. Saviugdos klubuose laukiami tie tėvai, mokytojai bei mokiniai, kurie nuoširdžiai nori pokyčių tiek savo mokykloje, tiek ir už jos ribų, kurie nebijo pasisakyti, ir nori turėti stiprią savivaldą savo mokykloje bei patys siūlyti bei įgyvendinti jai būtiniausius sprendimus.
Temos, kuriomis diskutuojama saviugdos klubuose, yra siūlomos ir pristatomos tiek moderatoriaus, tiek ir pačių klubo dalyvių. Svarbiausia dalyvauti: klausyti ir išgirsti, kalbėti ir pasakyti, suprasti ir rasti sprendimą.
Vienas saviugdos klubų pamatuojamų rezultatų – susitelkusi aktyviems veiksmas tėvų, mokytojų bendruomenė, kuri parodo realų pokytį situacijose prieš ir po saviugdos klubų. Saviugdos klube būna išnagrinėta ne viena problema, kuri bendra visoms Lietuvos mokykloms, ir rastas spendimo būdas, kuris gali tapti nauju principu, patobulinsiančiu švietimo sistemą.

Vis dėl to, pagrindinis dalykas, kurio siekiama saviugdos klubuose, tai aktyvių tėvų, mokytojų ir mokinių sujungimas į vieną aktyvią, pokyčių norinčią bendruomenę, kuri tęstų pradėtas veiklas ir po to, kai baigsis projekte numatyti susitikimai, skatintų prisijungti ir kitus savo mokyklos, miesto ar rajono žmones, ir visi kartu galėtų tobulėti, palaikyti vienas kitą ir keisti ateitį.
Galimybių yra begalė, ir reikia nepamiršti, kad vieninteliai dalykai, kurių kartais pritrūksta, yra iniciatyva, aktyvi žmonių grupė, ir siekis veikti. Visa tai siūloma saviugdos klube.

Lietuvos tėvų forumas siekia sukurti vieningą diskusiją, todėl diskutuoti su kitų saviugdos klubų nariais galima virtualiojoje erdvėje – el. paštu, socialiniame tinkle Facebook, taip pat ir Lietuvos tėvų forumo tinklalapyje. Pastarąjame visi saviugdos klubų dalyviai skatinami pristatinėti savo klubų veiklą – rašyti straipsnius apie susitikimus, kelti klausimus, siūlyti galimus jų sprendimo būdus, dalintis patirtimi ir įspūdžiais.
Į saviugdos klubus renkasi asmenybės, kurie domisi savęs ir aplinkose vykstančių procesų tobulinimu, švietimo pasaulio praturtinimu. Saviugdos klubuose atvira diskusija sprendžiama, kaip mokyklose sukurti tokį klimatą, kuriame būtų vertinamas kiekvienas vaikas- žmogus ir formuotųsi nuoširdūs bendruomeniniai ryšiai.
Išsiaiškiname sėkmes ir nesėkmes, lūkesčius, keliame įvairius klausimus, o kas galėtų būti vietoj to, kas mūsų netenkina.

Paaiškėja, kad tvarioms bendruomenėms formuotis mokyklose trukdo egocentrizmas, kai siekiama asmeninės sėkmės sumenkinant šalia esantį. Trukdo stigmatizuojanti klaidas pedagogika, silpni emocinio raštingumo, dialogo kultūros pagrindai, užspaustas kūrybiškumas, atmetamas dvasingumas. Užkietina procese dalyvaujančių širdis mokymosi krūviai pučiant intelektą, atmintį. Kokia nauda iš tokio intelekto, jei iš esmės žmogus nesugeba atskirti gėrio nuo blogio, tiesos nuo melo. Dar vis vyrauja pedagoginės galios demonstravimas, pedagoginis kurtumas, trumparegiškumas. Nuolatinis skubėjimas neleidžia pasidžiaugti sėkme. Tokioje aplinkoje ir darbuotojams, ir jaunuomenei tampa sudėtinga užmegzti nuoširdžius, atvirus, tvarius ryšius. Jaučiamas bendravimo alkis, kai bendravimas pagrindinis sėkmės garantas. Santykiai užnuodyti konkurencine kova – kiekvienas trokšta asmeninių pergalių bet kokia kaina ir yra pasiruošęs parduoti save už pinigus, trumpalaikę naudą. Jaunuomenė, dalyvaudama mokymosi procese, negauna žinios , kad žmogus, bendravimas – tai aukščiausios vertybės žemėje, kad kiekvienas esame svarbi visumos dalis, turinti vis kitus savo uždavinius ir misiją.

Saviugdos klubuose ,,tirpsta“ griežta nuostata – koks turi būti vaikas, kurį galėtų įsprausti į nusistovėjusius standartus. Įsisąmoninama, kad reikia atkakliai kurti vaikui-žmogui teisingą aplinką, kurioje išnyksta visos baimės, nepasitikėjimai savimi ir kitais. Kiekvienas dalyvis, prisiima vis aukštesnį uždavinį nuolat gilintis, kaip kiekvienas vaikas veikia ir kuria tinkamas aplinkas, stengiasi būti garbingų pokyčių jėga.
Visi dalyvaujantys saviugdos klubuose sutaria, kad visų pirma mes patys suaugę šalia vaikų turime išmokti formuoti ne tik asmeninę, bet ir kolektyvinę atsakomybę, grupės pojūtį, kai nei vienas nėra daugiau svarbus ir reikšmingas už kitus nei dėl luomu, pareigų ar pasiektų rezultatais. Svarbu mokytis pažiūrėti į kiekvieną vaiką asmeniškai ir į jo gebėjimą gerbti grupę, pakelti ją, išjudinti, išgauti iš jos jėgų ir būti kartu su kitais it viena visuma.
Saviugdos klubuose vyksta savityros studijos per atvirą, artimą ryšį su kitais. Gilinamės, kaip formuoti savo asmeninį, šeimos ir švietimo gyvenimą – nešantį pažangą asmeniui, šeimai, švietimui, visuomenei.

Sukūrus pasitikėjimu grįstą atmosferą, dalyviai pateikia skaudžių pavyzdžių iš savo asmeninės patirties, kiek jiems jėgų reikėjo iššvaistyti vėjais varžantis su kitais, puikuojantis prieš kitus. Didžiausias asmens pasiekimas kai jis gali dalyvauti su kitais bendruose veiksmuose, geba būti atrama ir parama šalia esantiems. Didžiausios pergalės įmanomos – kai ir mažas, ir didelis jaučia sociumą taip, kaip pats save, ir jau nenori brėžti skiriančios linijos tarp savęs ir aplinkos.

Kartu mes galime daugiau!

Kartu mes galime daugiau!

Imamasi veiksmų kurti svajonių mokyklą ten kur esame, kuri sugebėtų širdingai auklėti, mokyti vaikus ir siektų aukštos pažangos. Ilgalaikė sėkmė priklauso nuo mūsų gebėjimo susivienyti. Klubų dalyviai inicijuoja mokyklose įvairius projektus : ,,Tėvų, mokytojų ir mokinių svajonių knyga“, ,,Pažvelk į šalia esančių akis”, ,,Pakalbink tuos, kurių nepažįsti”, ,,Sustabdyk neteisybę šalia savęs”, ,,Savo ydas matyk ryškiai, o kitų blyškiai”, ,,Papuoškime kiekvieną dieną vieni kitų širdis išminčių citatatomis”, ,,Kaip aš drąsinu šalia esančius?”, ,,Geroji patirtis- mėgautis grupės jėga ir sėkme kartu su kitais?”, ,,Tėvų sąvanorystė mokykloje- tėvavimas“, ,, Tėvų klasė“, ,,Tėvų stalas klasėje“.

Komentarai

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *