ŠMM tylomis vėl bando prastumti visiškai politizuotą ir galimai korupcinę ugdymo įstaigų vadovų (išskyrus aukštąsias mokyklas) skyrimo tvarką. Lietuvos tėvų forumą (LTF) pasiekė švietimo ir mokslo ministro įsakymo projektas dėl naujos ugdymo įstaigų vadovų rinkimo tvarkos, kurios įsigaliojimas numatytas nuo kovo 5 dienos. Kaip ir dauguma šio ministro įsakymų, šis projektas nebuvo derintas su pagrindiniais socialiniais partneriais ir mokesčių mokėtojais, išlaikančiais patį ministrą, — mokinių tėvų, mokinių bei mokytojų organizacijomis.
LTF nuogąstauja, kad kartojasi tie patys scenarijai, kai švietimo ir mokslo ministras D. Pavalkis, nekreipdamas dėmesio į mokinių tėvų, mokslo bendruomenės, pačių mokinių, specialistų nuomonę, vienpusiškai nusprendė nuo 2016 metų įvesti privalomą matematikos egzaminą, priėmė LR Konstitucijai prieštaraujantį sprendimą dėl valstybinio lietuvių kalbos egzamino lengvatų.
Naujajame vadovų skyrimo įsakyme išbraukiami pagrindiniai švietimo sistemos dalyviai – mokinių tėvai, mokiniai, mokytojai. Visus sprendimus pagal šį įsakymą „demokratiškai“ priims tik ŠMM ir savivaldybių paskirti klerkai. Mokyklos bendruomenė, kurios lūkesčius ir tikslus turėtų padėti įgyvendinti naujasis mokyklos vadovas, paliekama už borto, —jai paliktos tik bebalsio stebėtojo teisės.
Mes drįstame teigti, kad naujoji vadovų skyrimo tvarka yra galimai korupcinė, pažeidžianti esminius demokratinės visuomenės principus ir galiojančius įstatymus, o švietimo ir mokslo ministras D. Pavalkis galimai vykdo kažkieno politinį ar asmeninį užsakymą.
Kodėl į darbo grupes ar konsultacijas rengiant naują vadovų skyrimo tvarką socialiniai partneriai ne tik kad nebuvo kviečiami, bet buvo stengiamasi visais būdais jų neprileisti prie vykstančių procesų ir informacijos? Nei ministras, nei niekas kitas iš ŠMM taip ir neatsakė, kuo bloga dabartinė vadovų rinkimo tvarka, ką reikėtų tobulinti ar keisti. Kodėl tokia skuba stumiamas vadovų skyrimo tvarkos keitimas? Kodėl sostinėje, Vilniaus rajone ir kai kuriose kitose savivaldybėse stabdomi ir vangiai vykdomi mokyklų vadovų konkursai? Gal laukiama naujos tvarkos, nes yra numatyti kandidatai, kurie neįveiktų kompetencijos patikrinimo, ir yra politiškai ar asmeniškai kažkam lojalus? O ar šie naujai „nuleisti“ politiškai lojalūs „specialistai“ bus naudingi mokyklai, mokiniams, mokyklos bendruomenei, švietimui, valstybei? Gal tik imsis per politinį rėtį sijoti darbuotojus, kiršinti kolektyvą, kelti nesantaiką ir įtampą bendruomenėje, slopinti demokratines moksleivių iniciatyvas, bloginti mokymosi aplinką ir moksleivių motyvaciją?
Šiandien atliekamuose europiniuose ir kituose tarptautiniuose švietimo pasiekimų tyrimuose Lietuva užtikrintai velkasi uodegoje. Ir nors yra tarptautinių olimpiadų prizininkų ir nugalėtojų, bendrame kontekste visuminis valstybės švietimo lygis smunka, išsilavinimo kokybė prastėja, vis mažiau moksleivių po mokyklos renkasi studijas gimtoje šalyje, visose moksleivių apklausose vyrauja atsakymai, kad mokytis neįdomu, nuobodu, nėra prasmės. Ar dabartinis, politiškai angažuotas, arogantiškas ir su aiškiom kompetencijos spragom ŠMM ministras dar ilgai naikins Lietuvos švietimo sistemą ir stabdys visos valstybės pažangą ir vystymąsi?
Lietuvos tėvų forumo pirmininkas
Audrius Murauskas
… MINISTRAS PUIKIAI UŽSIREKMENDAVO, KAIP PLATAUS PROFILIO TRAKTORININKAS. ĮDOMU, KIEK DAR ARS?nn1
Tai kad ne per „garsiai deklaruojamą”, o per realias demokratines procedūras važiuoja, ir mažina galimybę mokyklos bendruomenei mokyklos gyvenime dalyvauti.