Peticija dėl ketvirtokų patikrinimų – palikimo antiems metams

Lietuvos Respublikos Prezidentui kanceliarija@prezidentas.lt
Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komitetui priim@lrs.lt, smk@lrs.lt
Lietuvos Respublikos Vyriausybei LRVkanceliarija@lrv.lt
Lietuvos Respublikos švietimo mokslo ir sporto ministerijai smmin@smsm.lt

Peticija Dėl Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos aprašo pakeitimo

Reaguodami į Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. spalio 10 d. įsakymu Nr. V-1136 „Dėl Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos aprašo patvirtinimo“ Nuosekliojo mokymosi pagal bendrojo ugdymo programas tvarkos aprašo pakeitimą:

Vienas iš esminių Tvarkos aprašo keitimų susijęs su tuo, kad nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. pradiniam išsilavinimui įgyti privalu ne tik baigti pradinio ugdymo programą, bet ir dalyvauti nacionaliniuose mokinių pasiekimų patikrinimuose, išskyrus atvejus, kai asmuo švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytais atvejais yra atleidžiamas nuo mokymosi pasiekimų patikrinimo. Tvarkos aprašu reglamentuota, kad 4 klasės mokinys privalo dalyvauti lietuvių kalbos ir literatūros (skaitymo) bei matematikos nacionaliniuose mokinių pasiekimų patikrinimuose. Nedalyvavęs lietuvių kalbos ir literatūros (skaitymo) ir (ar) matematikos nacionaliniame mokinių pasiekimų patikrinime be mokyklos vadovo pateisintos priežasties, 4 klasės mokinys bus paliekamas kartoti 4 klasės programos antrus metus.

Kviečiame susipažinti su argumentais, kodėl nereikėtų mokinių pasiekimų patikrinimo (testavimo) įgyvendinti gąsdinant drastiškomis pasekmėmis mūsų vaikų atžvilgiu. Tvarka pažeidžia vaikų konstitucines teises į išsilavinimą, griauna pasitikėjimą švietimo sistema, užgauna teisėtus tėvų lūkesčius bei galima įžvelgti diskriminaciją dėl mokymosi rezultatų bei sisteminio smurto elementus.

Argumentai išsamiau:

  1. Psichologiniai argumentai:
  • Vaiko palikimas kartoti kursą gali sukelti gilią psichologinę traumą. Tai gali lemti:
    • Sumažėjusį pasitikėjimą savimi
    • Socialinę izoliaciją bendraamžių grupėje
    • Stiprų neigiamą poveikį vaiko emocinei sveikatai
    • Galimą ilgalaikį neigiamą poveikį vaiko asmenybės formavimuisi
  1. Pedagoginiai argumentai:
  • Šiuolaikinė pedagoginė paradigma pabrėžia:
    • Individualų vaiko vystymosi tempą
    • Kiekvieno mokinio unikalumą
    • Lanksčius mokymosi metodus
  • Pradinėse klasėse vyrauja formuojamasis vertinimas, o ne pažymių sistema:
    • Mokiniai nevertinami pažymiais
    • Siekiama įvertinti individualią vaiko pažangą
    • Dėmesys skiriamas mokymosi motyvacijos kėlimui, o ne kontrolei
  1. Teisiniai argumentai:
  • Švietimo įstatymas garantuoja:
    • Lygias teises į kokybišką išsilavinimą
    • Individualių vaiko gebėjimų puoselėjimą
    • Nediskriminacinį ugdymą
  • Vaiko teisių apsaugos principai apibrėžia:
    • Vaiko interesų pirmenybę
    • Apsaugą nuo bet kokios formos psichologinio smurto
  • Leidžia riboti teises, įskaitant pozityvios diskriminacijos atvejus, tik:
    • Įstatymu nustatyta tvarka
    • Proporcingai
    • Būtinais demokratinės visuomenės interesais
    • Ministerijų įsakymai privalo veikti tik įstatymų nustatytose ribose
  1. Socialiniai argumentai:
  • Kartojimas gali sukelti:
    • Socialinę atskirtį
    • Mokymosi motyvacijos praradimą
    • Neigiamą požiūrį į mokyklą ir mokymąsi apskritai
  • Alternatyvūs pagalbos metodai:
    • Individuali mokymosi programa
    • Papildomos konsultacijos
    • Švietimo pagalbos specialistų įtraukimas
  1. Tarptautinės praktikos argumentai:
  • Pažangiose švietimo sistemose vyrauja:
    • Lankstus ugdymo turinys
    • Individuali pažanga
    • Pagalbos modeliai, o ne baudžiamosios priemonės
  • JT vaiko teisių konvencija pabrėžia:
    • Vaiko teisę į išsilavinimą
    • Nediskriminacinį ugdymą
    • Vaiko asmenybės visapusišką ugdymą
  1. Metodologiniai argumentai:
  • Moksliniuose tyrimuose įrodyta, kad kartojimas:
    • Neturi ilgalaikio teigiamo poveikio
    • Dažnai dar labiau apsunkina mokymosi procesą
    • Gali sukelti papildomų psichologinių sunkumų
  1. Kiti argumentai:
  • Vaikų sergamumas ir sezoniškumas:
    • Aukščiausias sergamumo lygis šalyje paprastai būna nuo sausio vidurio iki kovo pradžios, kaip tik tuo metu organizuojami pasiekimų patikrinimai
    • Vaikų augimas susijęs su sergamumu, t.y. natūraliai maži vaikai dažnai serga
    • Mokyklos yra „gera“ vieta plisti infekcijoms dėl uždarų patalpų – ypač reta kuri mokykla turi priverstinę ventiliaciją.

Rekomenduotume daugiau dėmesio skirti švietimo pagalbos priemonių įgyvendinimo sklandumui užtikrinti, kurios padėtų detaliau išanalizuoti kiekvieno vaiko individualią situaciją ir ieškoti konstruktyvių sprendimų, o ne taikyti griežtas administracines priemones.

Tėvams rūpi jų vaikų pasiekimų objektyvus nešališkas įvertinimas. Todėl pozityvus kelias, pavyzdžiui komunikuojant NMPP vertę, ne tik didins švietimo autoritetą visuomenėje, bet ir didins tėvų įsitraukimą į mokyklos gyvenimą ir tai yra be galo svarbu vaikų motyvacijai mokytis.

Lietuvos Tėvų Forumo pirmininkas                                          Kęstutis Mikolajūnas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.