Lietuvos Respublikos švietimo mokslo ir sporto ministerijai smmin@smsm.lt
DĖL MOKINIŲ MOBILIŲJŲ TELEFONŲ NAUDOJIMO MOKYKLOSE
Gerbiamieji,
Lietuvos tėvų forumas, kaip organizacija, atstovaujanti tėvų interesams švietimo srityje, teikia savo poziciją dėl mokinių mobiliųjų telefonų naudojimo mokyklose. Šiame rašte pateikiame argumentus bei siūlome reguliavimo gaires, atsižvelgdami į skirtingas mokinių amžiaus grupes bei pasisakydami dėl sprendimų priėmimo lygmens.
Problemos aktualumas
Mobiliųjų telefonų naudojimas mokyklose tapo iššūkiu visai švietimo bendruomenei. Tyrimai rodo, kad netinkamas išmaniųjų įrenginių naudojimas gali turėti neigiamos įtakos mokinių dėmesiui, akademiniams pasiekimams bei socialiniams įgūdžiams. Tačiau pripažįstame, kad technologijos gali būti ir vertingas mokymosi įrankis, todėl siūlome subalansuotą požiūrį.
Pozicija pagal mokinių amžiaus grupes
1-4 klasių mokiniai (pradinė mokykla)
- Siūlome visiškai apriboti mobiliųjų telefonų naudojimą pamokų metu
- Pertraukų metu telefonai turėtų būti laikomi kuprinėse arba specialiose tam skirtose dėžutėse klasėje
- Komunikacija su tėvais turėtų vykti per mokyklos administraciją ar klasės mokytoją
- Ypatingais atvejais (pvz., dėl sveikatos būklės) galėtų būti taikomos individualios išimtys
5-8 klasių mokiniai (pagrindinis ugdymas I)
- Pamokų metu telefonai turėtų būti laikomi išjungti arba begarsiu režimu specialiose vietose klasėje
- Telefonai galėtų būti naudojami pamokose tik mokytojo nurodymu edukaciniais tikslais
- Pertraukų metu galimas ribotas naudojimas, skatinant aktyvų judėjimą ir socialinę sąveiką
9-12 klasių mokiniai (pagrindinis ugdymas II ir vidurinis ugdymas)
- Telefonų naudojimas galėtų būti labiau lankstus, bet vis tiek reglamentuotas
- Pamokų metu telefonai naudojami tik mokytojo leidimu mokymosi tikslais
- Skatintina naudoti telefonus informacijos paieškai, mokomosioms programėlėms, projektinei veiklai
- Ugdyti skaitmeninę etiką ir atsakingo naudojimosi įgūdžius
Saugios mokinių paskyros ir tėvų kontrolė
Problemos apibūdinimas
Dauguma mokinių naudojasi socialiniais tinklais ir kitomis platformomis nurodydami neteisingą amžių, kas kelia grėsmes jų saugumui, privatumui ir vystymusi. Turime sistemiškai spręsti šią problemą ugdydami tiek mokinius, tiek tėvus.
Siūlomi sprendimai centralizuotu lygmeniu
- Nacionalinė saugios interneto aplinkos programa
- Sukurti bendrą mokinių skaitmeninių paskyrų valdymo sistemą. Mūsų žiniomis KTU Litnet administruoja pusės šalies mokyklų interneto prieigą bei mokinių paskyras, turi įdirbį ir daugiametę patirtį.
- Parengti oficialias gaires mokykloms dėl mokinių paskyrų sukūrimo ir valdymo, pritaikytas pagal amžiaus grupes
- Nustatyti minimalius saugumo standartus mokinių paskyroms, naudojamoms mokymosi tikslais
- Oficialios mokinių paskyros
- Įdiegti centralizuotą mokinių paskyrų sistemą edukacinėms platformoms su amžiui pritaikytu turiniu
- Paskyros būtų susietos su mokyklos elektroniniu dienynu ar kita mokyklos valdymo sistema
- Šios paskyros galėtų būti naudojamos kaip pagrindas prisijungiant prie kitų platformų mokymosi tikslais
Mokyklų lygmeniu įgyvendintinos priemonės
- Skaitmeninio raštingumo programos
- Nuo pradinių klasių įtraukti į ugdymo programą pamokas apie saugų internetą ir skaitmeninę higieną
- Organizuoti praktinius užsiėmimus, kuriuose mokiniai mokomi kurti ir valdyti savo paskyras prižiūrint mokytojams
- Sistemingai ugdyti kritinį mąstymą vertinant interneto turinį
- Tėvų švietimas ir įtraukimas
- Reguliarūs seminarai tėvams apie vaikų skaitmeninį ugdymą, pradedant nuo pradinių klasių
- Praktiniai mokymai apie tėvų kontrolės priemonių naudojimą skirtinguose įrenginiuose
- Bendruomenės forumai dalinantis patirtimi apie skaitmeninių technologijų naudojimą šeimoje
- Mentorystės programa
- Vyresniųjų klasių mokiniai – jaunesniųjų mentoriai skaitmeninio raštingumo klausimais
- „Skaitmeninės ambasados” mokyklose, kuriose specialiai apmokyti mokiniai padeda bendraamžiams
Argumentai už sistemingą mokinių paskyrų valdymą
- Saugumo argumentai
- Sumažinama rizika, kad vaikai susidurs su netinkamu turiniu socialiniuose tinkluose
- Apsaugoma nuo duomenų rinkimo praktiką, kuri nesuderinama su vaikų teisėmis
- Mažinama patyčių elektroninėje erdvėje rizika
- Pedagoginiai argumentai
- Formuojami teisingi skaitmeniniai įpročiai nuo mažens
- Ugdomi informacijos atrankos ir kritinio vertinimo įgūdžiai
- Mokiniai išmoksta atsakingai valdyti savo skaitmeninį identitetą
- Ilgalaikės naudos argumentai
- Skaitmeninis raštingumas tampa natūralia mokinių kompetencijų dalimi
- Išvengiama problemų, kurios kyla vėliau dėl netinkamo interneto naudojimo
- Tėvai įgalinami aktyviai dalyvauti vaiko skaitmeniniame ugdyme
Praktinės įgyvendinimo rekomendacijos
- Etapinė sistema pagal amžių
- 1-4 klasėse: supažindinimas su pagrindiniais saugumo principais, ribota prieiga per mokytojų/tėvų kontroliuojamas paskyras
- 5-8 klasėse: savarankiškų paskyrų kūrimas su tėvų sutikimu ir priežiūra, edukacinių platformų naudojimas
- 9-12 klasėse: atsakingo skaitmeninio identiteto formavimas, kritinio mąstymo ugdymas
- Saugių paskyrų parametrai
- Amžių atitinkantys privatumo nustatymai
- Integruotos laiko ribojimo priemonės
- Turinio filtravimo sistemos, pritaikytos pagal amžiaus grupes
- Reguliarus saugumo įspėjimų mechanizmas
- Tėvų ir mokyklos partnerystė
- Aiškus atsakomybių pasiskirstymas: mokykla moko saugaus naudojimosi, tėvai prižiūri taisyklių laikymąsi namuose
- Bendros gairės dėl ekrano laiko ir leistinų programėlių/žaidimų
- Reguliarus grįžtamasis ryšys apie vaiko skaitmeninę veiklą
- Mokyklų IT ūkio standarto sukūrimas ir diegimas
- Kiekvienas mokinys naudojasi asmenine paskyra, tiek jungdamasis savo telefonu prie mokyklos belaidžių tinklų, tiek atlikdamas užduotis kompiuterinėse klasėse.
- Mokytojai turi atskiras prieigas su atitinkamomis teisėmis.
- Mokyklos svečių prieiga atskirta su atitinkamais apribojimais.
Centralizuoto ir mokyklos lygmens reguliavimo siūlymai
Centralizuotai nustatytini aspektai
- Bendrosios gairės dėl telefonų naudojimo pamokų metu skirtingose amžiaus grupėse
- Minimalūs reikalavimai mokyklų vidaus tvarkos taisyklėms dėl mobiliųjų įrenginių
- Edukacinių išimčių principai (kada telefonai gali būti naudojami mokymosi tikslais)
- Rekomendacijos dėl mokyklų infrastruktūros pritaikymo (telefonų laikymo sprendimai)
- Reikalavimai skaitmeninio raštingumo ugdymui nuo pradinių klasių
- Bendrieji standartai mokinių paskyroms edukacinėse platformose
Mokyklos bendruomenės lygmeniu spręstini klausimai
- Konkrečios taisyklės, pritaikytos mokyklos kontekstui ir kultūrai
- Telefonų naudojimo tvarka pertraukų metu
- Konkrečių erdvių mokykloje išskyrimas, kur telefonų naudojimas leistinas/draudžiamas
- Edukacinių programėlių ir skaitmeninių įrankių sąrašas, kuriuos galima naudoti pamokose
- Tėvų įtraukimo strategijos (švietimas, informavimas, bendros taisyklės)
- Mokytojų kompetencijų tobulinimo planai dėl technologijų integravimo į ugdymo procesą
- Praktinių skaitmeninio raštingumo užsiėmimų organizavimas
Kiti argumentai
Reputacijos ir platesnio konteksto aspektai:
- Mokykla visų pirma yra ugdymo įstaiga, todėl svarbiausias dėmesys turėtų likti mokinių ugdymo tikslams pasiekti, akcentas į mokymo ir mokymosi procesus.
- Socialiniams, demokratijos, bendruomenės bei kitiems tikslams pasiekti mokykla turėtų užimti partnerio vaidmenį, visų pirma įtraukti mokyklos bendruomenę, tėvus, mokinius, be kurių įsitraukimo ir sutarimo neįmanomas taisyklių laikymasis. Neprimeskime mokyklai priežiūros ir kontrolės rolės, kurią įprastai atlieka policija.
- Kartu su rekomendacijomis ir/ar draudimais dėl telefonų naujimosi mokyklose paruošti geros praktikos rekomendacijas, alternatyvas, kaip užimti mokinius pertraukų metu.
Baigiamosios rekomendacijos
Lietuvos tėvų forumas rekomenduoja:
- Parengti nacionalines gaires dėl mobiliųjų telefonų naudojimo mokyklose diferencijuojant pagal ugdymo pakopą ar vaikų amžių.
- Skirti dėmesį mokytojų kompetencijų ugdymui integruojant technologijas į ugdymo procesą.
- Sukurti mokinių ir tėvų švietimo programas apie atsakingą technologijų naudojimą.
- Atlikti periodinę reguliavimo stebėseną ir vertinimą.
- Įdiegti nacionalinę saugiųjų mokinių paskyrų sistemą, bendradarbiaujant su technologijų sektoriumi.
- Sukurti tėvų švietimo modulį apie skaitmeninių įrenginių kontrolę ir saugų naudojimą.
- Išmanus telefonas tapo būtinąja gyvenimo dalimi, todėl padėti pagrindus ir ugdyti įgūdžius geriausia vieta yra mokykloje, tačiau būtinas tėvų ir pačių mokinių į(si)traukimas.
Tikimės produktyvaus bendradarbiavimo sprendžiant šį aktualų klausimą ir esame pasiruošę prisidėti prie tolimesnių diskusijų.
Pagarbiai,
Lietuvos Tėvų Forumo pirmininkas Kęstutis Mikolajūnas
Jokiu büdu nesutinku iš to jokios naudos nebus
Mokymo įstaiga (toliau mokykla) pati skatina kurti paskyras programėlėse, kurios nepritaikytos vaikams pagal amžių.
Mokykla užima autkratinę poziciją neatsiklausiusi tėvų nuomonės.
Prie klausimo neprieinama iš esmės, bandoma prastumti Matuko reformos pavyzdžiu, tačiau taip mokykla apsago pagrinde mokytojus, kad vaikai nebegalėtų įrašyti mokytojų neteisėtų veiksmų pamokų metų, mokyklos administracijos neteisėtų veiksmų pertraukų metų ir valgyklos darbutojų neteisėtų veiksmų vaikų maitinimo procese. Mokyklos administracija siekia tapti besąlyginiu tarpininkų tarp vaikų ir tėvų. Vaikas nebegalės kreiptis dėl patyčių iš mokyklos personalo tiesiogiai į tėvus labiausiai pažeidžiamu momentu, nes telefonas bus pas mokyklos personalą. Ar mokykla – tai kalėjimas? Kodėl vaikai, nauduojantis telefoną tik pagal tiesioginę paskirtį, turi kentėti dėl administracijos autokratinių ambicijų ar tų vaikų, kurie turi priklausomybę nuo žaidimų, ar socialinių tinklų. Gal būtent tokiems vaikams reikėtų skirti daugiau dėmėsio ir suteikti savalaikę tikslinę pagalbą?
Mokyklos taryba yra aukšičiausias renkamas visos bendruomenės mokyklos valdymo organas. Kodėl į šį organą nevyksta rinkimai, o jame sėdi administracijos statytiniai ir pakalikai?