LR Seimo nariams 2025-03-19 Nr. 20250319-03
PAREIŠKIMAS
DĖL PRITARIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 38, 46 IR 47 STRAIPSNIŲ PAKEITIMUI
Nuo 2023 metų rugsėjo 1d. privalomai visose Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose įvesta nauja Gyvenimo įgūdžių ugdymo bendroji programa (toliau – GĮUP). Kurios turinį sudaro: socialinis ir emocinis ugdymas; psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija; patyčių ir smurto prevencija; savižudybių prevencija; lytiškumo ugdymas; sveikatos ugdymas; pirmoji pagalba; žmogaus sauga.
Daugiausia klausimų kelianti ir tėvų teises paliečianti yra šios programos lytiškumo ugdymo dalis. Kaip teigia NŠA, ši programa pakeitė nuo 2016 m. galiojusią Sveikatos, lytiškumo ugdymo ir rengimo šeimai programą (SLURŠ). SLURŠ buvo priimta visų piliečių grupių konsensuso būdu ir rėmėsi pasaulėžiūra, kuri atitiko LR Konstitucijoje bei Švietimo įstatyme įtvirtintas vertybes: prigimtine žmogaus, lytiškumo ir šeimos samprata. Tuo tarpu GĮUP lytiškumo ugdymo turinį sudaro tik vieną pasaulėžiūrinę poziciją atstovaujančių VšĮ „Įvairovės ir edukacijos namų” parengtos metodinės priemonės. Programoje dominuoja gender ideologijos teiginiai, tokie kaip: “analizuoja <…> teisę rinktis <…> lytinį tapatumą” (30.2 punktas), pagal „Įvairovės edukacijos namų” pateikiamą pasaulėžiūrą. Lytinė tapatybė „Įvairovės edukacijos namų” mokymuose yra suprantama ne kaip vyro ar moters, tačiau kaip „įvairių” lyties tapatybių galimybė. Toks lyties suvokimas prieštarauja ne tik klasikinei žmogaus sampratai Vakarų kultūroje, tačiau ir mokslo duomenims. Programoje taip pat yra siūloma 7 klasės mokinius mokyti apie kontracepcijos sąvoką, Lietuvoje prieinamas kontracepcijos priemones ir jų tikslingumą; lytinis potraukis programoje mokiniams siejamas tik su malonumu ir lytiškai plintančių infekcijų vengimu. Tai aiškios nuorodos į tai, kad kuriant programą buvo vadovaujamasi lytinio švietimo nuostatomis, kurių pagrindinis tikslas – rizikingo elgesio (paauglių lytinių santykių) pasekmių mažinimas. Šis turinys priešingai negu yra tikimąsi, gali paskatinti rizikingą paauglių elgesį, nes yra atskirtas nuo vertybinių ir dorovinių asmens savybių ugdymo.
Pažymėtina, jog lytiškumo samprata yra pasaulėžiūros dalykas. LR Konstitucijos 26 straipsnio 5 d. yra įtvirtinta nuostata, jog „tėvai ir globėjai nevaržomai rūpinasi vaikų ir globotinių religiniu ir doroviniu auklėjimu pagal savo įsitikinimus.“ Apie tai kalbama ir Tarptautinio pilietinių ir politinių teisių pakto 18 straipsnio 4 dalyje.
Viena iš tėvų teisės ugdyti vaikus pagal savo įsitikinimus sudėtinių dalių yra tėvų teisė parinkti savo vaikams šeimos pasaulėžiūrą atitinkantį lytiškumo ugdymą. Remiantis tuo mokyklos bendruomenė turėtų susitarti, kokio lytiškumo ugdymo jiems reikia, o tėvai parinkti savo vaikams šeimos pasaulėžiūrą atitinkančią lytiškumo ugdymo programą ir jos įgyvendinimo būdą.
Įgyvendinant Gyvenimo įgūdžių bendrąją programą minėto bendradarbiavimo principo ar tėvų galimybės pasirinkti jų šeimos vertybes atitinkantį lytiškumo ugdymą nebeliko, nes GĮBP nustatė pareigą lytiškumo ugdymą organizuoti remiantis tik viena lytiškumo ugdymo koncepcija. Toks teisinis reguliavimas pažeidžia anksčiau paminėtas tėvų teises ir yra perteklinis.
Atkreipiame dėmesį, kad mūsų tikslas nėra naikinti pačią Gyvenimo įgūdžių ugdymo programą, bet spręsti klausimą, kuris susijęs su viena iš sudedamųjų programos dalių t.y. lytiškumo ugdymu ir tėvų galimybe pasinaudoti savo teisėmis.
Todėl siekiant užtikrinti tinkamą balansą tarp konstitucinės tėvų teisės ugdyti vaikus pagal savo įsitikinimus ir valstybės įsipareigojimų švietimo srityje, siūlome Švietimo įstatymu nustatyti, jog tėvai (globėjai, rūpintojai) turi teisę nuspręsti dėl gyvenimo įgūdžių programoje esančio lytiškumo ugdymo turinio ir formos ir prašome Jūsų:
- Užtikrinti Konstitucinę tėvų teisę nevaržomai ugdyti vaikus pagal savo religinius ir dorovinius įsitikinimus;
- LR Švietimo įstatyme numatytą galimybę dalyvauti parenkant (prireikus parinkti) vaikui ugdymo programą bei formą (47 str. 2 punktas). Tai yra, kad atsirastų galimybė parinkti savo vaikams šeimos pasaulėžiūrą atitinkantį lytiškumo ugdymą.
- Pritarti Lietuvos respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 38, 46 IR 47 straipsnių pakeitimui
Nacionalinės šeimų ir tėvų asociacijos pirmininkė Violeta Vasiliauskienė
Laisvos visuomenė institutas Diana Karvelienė
Lietuvos krikščionių darbuotojų profesinė sąjunga Audrius Globys
Lietuvos tėvų forumas Kęstutis Mikolajūnas
Lietuvos gydytojų asociacija „Už žmogaus gyvybę“ Eglė Markūnienė