Dėl 2021 metų brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo

Valstybinis brandos egzaminas (VBE) neatitinka savo paskirties ir tikslų:

  1. Nėra objektyvus, neatspindi mokinių pasiekimų, nes laikiusiųjų abiturientų dalis yra per maža. Išskyrus matematiką ir lietuvių kalbą, kurias laiko kiek daugiau nei pusė abiturientų, kai pavyzdžiui fiziką tik apie 7%. Dėl reitingų spaudimo mokytojai priversti gudrauti ir neleisti laikyti egzaminų tiems mokiniams, kurių rezultatai blogintų mokyklos reitingus.
  2. Nematuoja brandos. Didžia dalimi matuoja tik dalyko žinias duotuoju momentu. Turėtų matuoti švietimo įstatyme nustatytus tikslus: „išugdyti kiekvienam asmeniui vertybines orientacijas, leidžiančias tapti doru, siekiančiu žinių, savarankišku, atsakingu, patriotiškai nusiteikusiu žmogumi…“
  3. Netarnauja bendrojo ugdymo tikslams. Vadinami brandos egzaminai virtę „stojamaisiais“ iškreipia ugdymo procesą ir kuo arčiau egzaminų, tuo mažesnis dėmesys lieka ugdymo programai. Pavyzdžiui, paskutinį pusmetį lieka tik ruošimasis egzaminams, kitos pamokos, kurių jaunuoliai nesirinko egzaminui, nebevyksta.

Tokia situacija, kai „uodega vizgina šunį“, t.y. egzaminas šokdina švietimą, netenkina nei mokinių, nei mokytojų, nei tėvų ir kitų dalyvių. Šiandien VBE savo perdėta įtaka jaunuolių likimams kelia nepasitikėjimą švietimo sistema ir jos dalyviais, mokytojais, mokiniais.

Pandemijos situacija leidžia daryti drąsius pokyčius VBE organizavime, siekiant esminių švietimo tikslų, ugdymo kokybės.

Kadangi dabartiniai abiturientai turi nepilnavertį nuotolinį ugdymo procesą paskutinius 1,5 metų, todėl palikti įprastą egzaminų tvarką būtų neteisinga šių jaunuolių atžvilgiu.

Taip pat atsižvelgiame į tai, kad LAMA BPO remiasi VBE abiturientų skirstymui į aukštąsias ir profesines mokyklas. Taip pat ir į tai, kad stojamasis konkursas yra į vos kelias studijų kryptis, kai į daugelį likusiųjų jo nėra. Menų, karo ir kitos specialiosios auštosios turi stojamuosius ir joms atsirinkti studentus yra įprasta.

Siūlome 2020-2021 mokslo metais:

  1. Organizuoti tik 3 VBE (matematikos, lietuvių ir anglų kalbų) supaprastintu režimu, ruošiantis nuotoliniam egzamino laikymui.
  2. Likusius egzaminus padaryti stojamaisiais. Abiturientai juos galės išsilaikyti ir anksčiau, nei prasidės VBE sesija pagal tvarkaraštį. Kontaktas su aukštąja ar profesine mokykla gali būti anksčiau, nei lemia BPO. Tai būtų žingsnis, įgalinantis anksčiau planuoti savo karjerą. Primename, kad užsienio aukštąsias mokiniai dažnai pasirenka besimokydami 10-11 klasėje.
  3. Palikti įskaitas, kadangi jos yra ugdymo proceso dalis. Tai, kad jos netarnauja egzaminui, nereiškia, kad jos nesvarbios. Jų svarba stipriai išaugs, kai bus labiau pasitikima mokytojais ir jų vertinimu. Atsisakymas dabar būtų mokytojų pastangų nuvertinimas. Vėliau sugrąžinti įskaitas bus kebliau. Dabar tai ta reta išimtis, kurioje PASITIKIME mokytojais.

Reikalingas VBE vietos ir visos vertinimo sistemos permąstymas link bendrojo ugdymo (BU) tikslų iki visiško egzaminų atsisakymo, bent tokia forma, kaip yra dabar. Atskirti stojimą nuo brandos egzaminų. Kartu tai patiestų neįkainuojamą pasitikėjimo pamatą mokytojais, o tuo pačiu ir mokiniais. Vidurinis ugdymas pasuko link individualizavimo, turime individualius ugdymo planus, tačiau VBE bando visus toliau tebematuoti pagal „vieną kurpalių“ ir rikiuoti į stojančiųjų eilę. Tokioje aplinkoje brandos darbas ar lygiagretus profesinis mokymasis neranda sau vietos.

Ta kryptimi ir judėkime!

Taip pat prisiminkime, kad ateityje išvengtume matematikos „antausio“ trečdaliui abiturientų.

Lietuvos Tėvų Forumo Pirmininkas

Darius Trečiakauskas

5 thoughts on “Dėl 2021 metų brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo

  1. Romualda Jakštienė, mokytoja metodininkė says:

    Kad tik atsirastų ŠMM ir NEC, ir pan. protingų ir įsiklausančių galvų į Lietuvos Tėvų forumo išsakytas mintis. Dieve, palaimink tuos, kurie gali priimti šiuos sprendimus. Pagarbiai

  2. Birutė says:

    Kodėl nekalbama apie dešimtokų PUPP- juk tai irgi didelis išbandymas, kai mokiniai mokosi nuotoliniu būdu. 2020 m.buvo atsisakyta PUPP, niekas dėl to nenukentėjo.Protingas sprendimas.
    Ar tėvų forumo pirmininkas neatstovauja pagrindinio išsilavinimo programos mokinių tėvams?

    • administratorius says:

      Atstovaujame tėvų balsą nuo ikimokyklinio iki vidurinio ir kartais aukštąjame ugdyme. Mokslininkai siūlė pavasarį atsisakyti brandos egzaminų, palaikėme. Ir nieko. Matyt būnant sistemoje, sunku matyti save iš šono ir juolabiau imtis drąsių pokyčių.
      PUPP egzaminai neturi savo vietos, neturi reikšmės, gali atrodyti, kad bereikalingas balastas. Tačiau atsiradus kaupimui, o norime tikėti, kad greitu laiku atsiras kaupiamasis balas, būtų viena iš svarbių dedamųjų.
      Apsakritai reikalinga struktūros reforma, kad kiekviena pakopa turėtų aiškias pabaigas. Gal ir neprasta buvo idėja padaryti pradinį 5 metus, bendrąjį 4 ir vidurinį 3 metus.

  3. Nijolė says:

    O ar žinote, kad yra belikusi tik viena įskaita – lietuvių kalbos ir literatūros?. Ir ši įskaita bus patikima tada, kada nebus siūloma interneto platybėse parduodamų temų – šlamšto ir pasikeis jos statusas – jos rezultatas sudarytų VBE ar MBE kaupiamąją egzamino rezultato dalį. Be to, dar ir VBE vertinimo sistemoje yra labai daug skaudulių ir egzaminų rezultatai neparodo tikrųjų žinių lygių.

    • administratorius says:

      Šiemet nebeliko įskaitos. Mokykliniai egzaminai galės vykti nuotoliniu būdu, bet brandos „NELIEČIAMIEJI“ ne. Tokia sistema ir toliau demonstruoja nepasitikėjimą mokytojais bei abiturientais. Šiemet abiturientai bus paskutinius 1,5 metų besimokę nepilvertiškai, nuotoliniu būdu, o egzaminų sistema nė krust. Kaupiamoji dalis galėtų bent šiek tiek sušvelninti VBE sukuriamas skaudžias pasekmes mokiniams, bet tam dar nėra politinės valios, nors kalbama jau kokius 5 metus…

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.