Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komitetui
NUOMONĖ DĖL Švietimo įstatymo Nr. I-1489 46 straipsnio 2 dalies pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2975
Gautame rašte, Reg. Nr.: S-2023-4267, rašoma:
„Projektu siūloma Švietimo įstatyme nustatyti, kad „mokinys, Mokyklos vidaus tvarkos taisyklėse nustatyta tvarka arba policijos pareigūnui pareikalavus, privalo parodyti asmeninius daiktus, siekiant patikrinti, ar į mokyklą neįnešamos draudžiamos medžiagos, gaminiai ir kiti reikmenys.”
Lietuvos tėvų forumo tarybos narių nuomone, kvaišalai ir elektroninės cigaretės yra didžiulė ir toliau tik didėjanti grėsmė vaikų sveikatai, kelia grėsmę mūsų vaikų ir valstybės ateičiai. Prašome priimti šiuos pastebėjimus:
- Mokykla gali turėti daug socialinių pareigų visuomenei, tačiau pagrindinis jos tikslas ugdyti vaikus švietimo įstatyme nustatytiems tikslams: „išugdyti kiekvienam asmeniui vertybines orientacijas, leidžiančias tapti doru, siekiančiu žinių, savarankišku, atsakingu, patriotiškai nusiteikusiu žmogumi, išlavinti dabartiniam gyvenimui svarbius jo komunikacinius gebėjimus, (…) šiuolaikinę socialinę kompetenciją ir gebėjimus savarankiškai kurti savo gyvenimą ir sveikai gyventi.“ Ugdymas reikalauja iš pedagogų atsidavimo ir ypatingo pasitikėjimo santykio su ugdytiniais sukūrimo. Todėl bet kokios papildomos kontrolės pareigos (tame tarpe ir daiktų) negali būti tiesiog nuleistos pedagogams, nes akivaizdu, kad nukentės pagrindinis mokyklos tikslas, pats ugdymas. Mokytojai neturi tapti prižiūrėtojais.
- Jeigu būtų įvesta, tokia teisė tikrinti daiktus, ji neturi pažeisti konstitucinių laisvės ir privatumo teisių. Tikrinimas, kai toks poreikis būtinas, turėtų būti atliekamas diskretiškai.
- Jeigu būtų įteisinta mokinių daiktų kontrolė, tam turėtų būti skiriami ir atitinkami resursai. Kontrolę turėtų atlikti nesusijęs su ugdymu darbuotojas, ne pedagogas. Ne policijos pareigūnui, kaip kad mokyklos darbuotojui suteikiama teisė tikrinti asmeninius daiktus turi būti reguliuojama šalies lygiu, o jei ne, tai numatyti savireguliaciją profesijoje etikos kodeksu, taip pat sukuriant kitas profesijai būdingas ribas, kaip rengimą, tinkamą kompetenciją, atsakomybę ir pan.
- Geriausia praktika būtų nusistatyti vidaus taisykles mokyklos bendruomenėje. Tik įtraukus visus dalyvius, visų pirma mokinius ir tėvus, bus pasidalinta atsakomybė už nusistatytų taisyklių laikymąsi. Pavyzdinės mokinio elgesio, teisių ir pareigų taisyklės ar tokių taisyklių gairės padėtų ir paskatintų iš naujo persvarstyti mokinių elgesio taisykles kiekvienoje mokykloje. Kadangi mokyklos dažniausiai neturi teisininkų ar tos srities specialistų, tai tokia, bendrai su visa visuomene išdiskutuota ir aptarta teisinės praktikos forma, galėtų būtų pagalba mokyklų bendruomenėms.
Lietuvos Tėvų Forumo pirmininkas Kęstutis Mikolajūnas